Krister Allard, Senior Projektledare på Länsförsäkringar AB, recenserar boken:
”I boken Modern kriskommunikation av Jeanette Fors-Andrée är den bärande idén att man måste vara öppen, ärlig, tillgänglig och engagerad i kriskommunikationen. Det är säkert den bästa strategin, men en spännande fråga är ju ändå varför vissa klarar sig genom att vara tysta – jag tänker t.ex. på Sven-Göran Ericsson som vid alla sina affärer har varit konsekvent helt tyst och han har vad jag förstår klarat sig genom detta. Författaren nämner i sin bok att Carl Bildt på samma sätt klarar sig utan att behöva kommentera allt eller berätta allt, eftersom han har ett så högt förtroende.
I inledningen till boken finns en förtjänstfull läsanvisning och många gör nog som jag, snabbläser boken och läser sedan kapitlet om konkreta tips och verktyg. Tipsen visar sig vara de självklara att vara just öppen, ärlig, tillgänglig och engagerad. Till en början verkar tipsen vara väl banala och självklara men efter en stunds eftertanke inser man att inom detta område – liksom i många andra områden – är just det enkla det vackra. Det är modet att vara öppen, ärlig, tillgänglig och engagerad som är själva poängen med boken och det behöver vi lära oss. Många skulle nog vilja göra som Sven-Göran men sanningen är ju den att nästan alla skulle förlora på det och bör följa de råd som finns i boken.
Det är kul att läsa boken, även om man snabbläser den. Det finns många exempel man känner igen och det är intressant att läsa författarens kommentarer och slutsatser. Slutsatserna vilar på en vetenskaplig grund men framförs på ett enkelt och rakt språk och fastnar i mitt medvetande. Och efter att ha läst boken så har jag fått en bättre kunskap om detta och kanske också blivit lite modigare.”